Skocz do zawartości
nasiona konopi

grower

Recommended Posts

Gość Green_Man
Opublikowano

Tłumaczenie z rosyjskiego, za pozwoleniem autora. Tłumacze Green_Man & Bundok.

W śród polskich growerów popularny jest mini-boks, do którego używane są często HPSy niewielkiej mocy (70-150W). Ale temperatura zmusza wykorzystywać potężną wentyłację, od której dużo szumu. Co nie jest dobre. Oczywistą decyzją dla jakościowego oziębienia HPS jest wykorzystanie wodnego oziębienia żarówki HPS.
W sprzedaży już pojawiły się przemysłowe wzory systemów wodnego oziębienia dla HPS, na przykład angielski wariant:
Water Cooled High Pressure Sodium Range   /admin - link wygasł/

Ale koszt takiego ustawienia jest bardzo wysoki.
Zastosujemy inżenierską myśl i zbierzemy analogiczne ustawienie wodnego oziębienia swoimi rękami.

Że będzie potrzebne dla zbioru systemu wodnego oziębienia (dalej SWO)?

1. Pełna i już gotówa SWO (pompa, zbiorniczek, wąż, radiatory z odwietrznikami) dla oziębienia komputerowego żelaza (w moim wypadku wybór padł na Thermaltake Big Water 745, zza udanej rozdzielnemu i bogatemu kompletowaniu(2 radiatory, sztucery, długi wąż) ~ 500Zł. Można wykorzystywać inne warianty, w tym i samorobne.


2. Arkusz szkła akrylowego, grubość 3 mm. dla zrobienia water cooltube.

3. Klej do szkła akrylowego (kupiłem na budowlanym rynku Dichloroethane - wykorzystują modelarze do sklejania plastiku)

4. Samochodowe zapasowe części (Uszczelka do wałów) (2 st.)

5. Super-glue (mała tubka)

6. Sztucery (2 st.) dla łączenia SWO z water cooltube (mi nie przydały się, ponieważ wziąłem z kompletu Big Water, wywróciwszy z niepotrzebnego w schemacie bloku dla procesora)

7. Zasilacz na 12V (w moim wypadku wykorzystuje się impulsowy zasilacz Robiton (Chiny) na 3А(3000мА), który posila pompę (900мА) i 3 odwietrzniki oziębienia radiatorów)


Tryb zbioru:

1. Kupujemy już gotówa SWO w komputerowym sklepie albo zbieramy same. Czyli nabywamy oddzielnie pompy z zbiorniczkiem, radiatory, wentyly, sztucery, wąż

2. Robimy water cooltube:

a) Mierzymy średnicę żarówki HPS i idziemy w sklep części samochodowych, gdzie kupujemy uszczelki z wewnętrznym o średnicy troche mniej (kilka mm.), niż średnica żarówki lampy. W moim wypadku średnica HPS 100W - 38 mm, wziąłem 2 uszczelki z wewnętrznym o 34-36 mm średnicy, byle lampa ubierała się szczelnie.

🆒 Kupujemy arkusz szkła akrylowego i odcinamy jego za schematem. W wyniku czego powinno być 6 elementów(dwa boki, wierzch z dołem i dwa stopery do uszu z przodu i z tyłu)

в) Kleimy akrylowy water cooltube.
Najpierw w bokach robimy dziury pod sztucera (porządny, akryl może pęknąć!), przy czym wejściowe wszystko jedno gdzie, a wyjściowe jak możno powyżej, inaczej woda nie będzie wypełniała water cooltube! Potem kleimy między sobą boki z wierzchem i dołem, wychodzi rura kwadratowego przecięcia. Dodając do kleju kawałeczki akrylu - regulujemy lepkość kleju. Potem w tyłowym stoperze do uszu wypiłowujemy otwór pod lampę, o średnicy większej od średnicy lampy, ale mniejszej od średnicy uszczelki. Potem przyklejamy do tyłowego stopera do uszu z dziurą dwie uszczelki z obu stron (dla większej pewności od ucieczki wody) na Super-glue, ponieważ Dichloroethane prądu dla sklejania akrylu z akrylem albo podobnym plastikiem, a uszczelka albo gumowa albo szlikon. Potem gęstym ichloroethanem zalać fugi między uszczelkami i stoperem do uszu. Potem kleimy ten stoper do uszu do rury z bokiem i wierzchu z dołem. Potem przyklejamy wejściowy i wyjściowy sztucera.

Oto co musi wyjść

с) Sprawdzamy water cooltube na hermetyczność, zebrawszy i uruchomiwszy SWO. (Pierwsze puszczenie SWO najlepiej urządzać w lazience :) )

3) Ostateczny zbiór SWO w boksie:

Po takim, w przybliżeniu, kreśleniu:

Ustawiamy w boksie pompę ze zbiornikiem, ulokowawszy ją na podstawie, która broni od wibracji (guma albo coś podobnego)

Radiatory wynosimy po za boksa, podłączamy węże i wszystko przygotowano do montażu water cooltube.

Naciągamy nasz water cooltube na lampę jak prezerwatywę:

Przymocowujemy go, byle pod ciężarem wody cały ten twór nie odpadał:

Ryglujemy koło, dołączywszy water cooltube do SWO:

Zalewamy do systemu rozczyn z 2/3 wody, że destyluje + 1/3 wódki (wyszło 1,5 l.)

Jeszcze raz wszystko sprawdzamy i uruchamiamy pompę (jeszcze nie włączamy lampy)

Na foto widać, że woda wypełnia water cooltube tylko do wysokości wyjściowego sztucera, dlatego pragnijcie rozmieścić ten sztucer jak można powyżej, byle woda po maksimum wypełniała water cooltube! Głównie, byle cała lampa była zanurzona do wody!

Jeśli wszystko w porządku, to włączamy lampę i HPS zaczyna nagrzewać się.

Po testowaniu, temperatura powierzchni takiego water cooltube w roboczym stanie, sporządziła +33C(choć do krzaków lajcik :joint: ), przy temperaturze wewnątrz boksu +24 C. Poluczylas' praktycznie bezszelestna i bardzo efektywny system oziębienia, zaledwie 1,5 l. roboczej objętości systemu z dobrym zapasem sprawiają się z HPS 100, nie pewny co do 250W, ale z 150W ten system sprawić się lekko!

Spójrzmy na osiągnięty wynik:

Teraz o utracie światła w water cooltube:

One są, w co, właściwie, nikt nie wątpił, ale ile? W różnych miejscach boksa mają różne znaczenie. Z boków i pod water cooltube utraty światła sporządziły 10-15%

A z tyłu lampy, gdzie przechodzeniu światła przeszkadza tylna przykrywka water cooltube z uszczelkami, utraty światła sporządziły już 30%:

Więc, utraty światła w ogóle składa sie na nie więcej niż 20%, czyli jest sens zamienić HPS 100W na 150W, ale można rekompensować utratę światła zmniejszeniem odległości od lampy do roślin.

Urządzenie jest zrobione i pracuje. Spojrzycie na zdjęcia, który efekt przy realnym wykorzystaniu do uprawy roślin:

/admin - linki do zdjęć wygasły/


:peace:

Opublikowano

moim zdaniem bez sensowne i ryzykowne rozwiązanie...

dawno właśnie myślałem o chłodzeniu wodą bo widziałem na angielskiem ebayu układ chłodzenie ale sądzę że dość ryzykowne bo:

- ryzyko zwarcia w przypadku złego uszczelnienia sprzętu

- hotspoty które mogą ale nie muszą się tworzyć od ruchu wody.

- trzeba ciągle wode wymieniać, trzeba ją gdzieś magazynować itp... wykluczyć trzeba wode z uprawy hydro ponieważ zaatakują glony i będzie lipa

moim zdaniem: nie warto

Opublikowano
- ryzyko zwarcia w przypadku złego uszczelnienia sprzętu

Postawimy przed lampą wyłącznik na 16A. I wszystko będzie bezpiecznie.

- hotspoty które mogą ale nie muszą się tworzyć od ruchu wody.

System zamknięty i cyrkulacyjny. Oparu nie ma, dolewać rozczyn nie należy, skąd podejmą się hotspoty?

- trzeba ciągle wode wymieniać, trzeba ją gdzieś magazynować itp... wykluczyć trzeba wode z uprawy hydro ponieważ zaatakują glony i będzie lipa

Mi zdaje się, że nie przeczytałeś artykuł. Gdzie widziałeś, byle w wodnym rozczynie etylowego spirytusu (czytaj - wódka) zalęgnęły się glony? Po co należy wymieniać rozczyn, jeśli on krąży w zakrytym i hermetycznym systemie? On oblał tylko szkło lampy, a nie uczestniczy w hydroponicznej instalacji.

Opublikowano

Sory, masz racje z z glonami, nie przeczytałem dokładnie artykułu tylko go przejrzałem..

-z elektryką możliwe że masz racje, nie znam się

-hotspoty- czy ruch wody nie powoduje takiego "błyskanie się"?

najważniejsza rzecz to czy układ chłodzenia przy oświetlaniu w ciepły dzień np. roślin auto 20/4 nie zamieni się w szybkowar?

pozdro

Opublikowano
-hotspoty- czy ruch wody nie powoduje takiego "błyskanie się"?

Nie, świetlnych efektów nie ma przy ruchu "wody", a naprawdę - wodnego rozczynu etylowego spirytusu, płyn jest absolutnie przejrzysty i z systemu posprzątano całe powietrze, oznacza nie ma i bąbelków. Widać wszystko na zdjęciach. Ale można poprosić autora zrobić wideo. Należy będzie to zrobić.

najważniejsza rzecz to czy układ chłodzenia przy oświetlaniu w ciepły dzień np. roślin auto 20/4 nie zamieni się w szybkowar?

Też nie widzę problemu. Temperatura kolby lampy 100-150 HPS jest porównywalna z temperaturą pracującego procesora? Moim zdaniem - w całości. Zwłaszcza jeśli weźmiemy stare AMD. Oznacza fabryczne SWO już policzone na nasze potrzeby, a przy konstruowaniu swoją zdarzy się długo eksperymentować.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Patent niezły ale do małych boxów jak sam powiedziałeś które już są małe a tutaj jeszcze połowa boxa zajmowana jest przez chłodzenie :D wiec jeśli by to działało przy 600w to to by było coś ale przy 150w to tylko dla ludzi którzy chcą mieć jak najcichsza uprawę. :peace:

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

miałem zastosować podobny paten tylko troche inaczej miał wyglądać a dokladniej, zamiast szyby między lampą a boxem miala znajdować się, mialem juz gotowe foto ponizej, jednak musial bym gdzies odprowadzac cieplo i znow, pompka, chlodnica, i wentylatory chlodnicy. Za duzo tego lepiej poszukac alternatyrnych zrodel energi.
 

  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
Gość
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Polityka prywatności link do Polityki Prywatności RODO - Strona tylko dla osób pełnoletnich, 18+